Zawrotna kariera i sukces domu mody rozpoczął się w 1919 r. w Hiszpanii. Jego projekty to dzieła sztuki, tworzone z wytwornych i luksusowych tkanin, pieczołowicie dopracowywane i starannie przemyślane. Futuryzm, nowoczesność, odwaga i kolor najlepiej opisują artystę, który  swoich czasach nie miał sobie równych.  

        Pierwszy butik otworzono w San Sebastian w 1919 r. Kolejne w Madrycie i Barcelonie. Od razu zyskały wielką popularność. Kupowała w ich hiszpańska śmietanka towarzyska, aktorki, znane osobistości i rodzina królewska. To przez jego warsztat przewinęły się takie nazwiska jak Oscar de la Renta czy Hubert de Givenchy, aby po zdobyciu doświadczenia projektować pod własnym nazwiskiem. Jego pomysły opierały się głównie na kolorach inspirowanych Hiszpanią, hartach, falbanach, bufiastych rękawach, dużych kołnierzach, Za największe osiągnięcie projektanta uważa się eksperymentowanie z linią talii. Na początku podsunięta została w górę, potem opuszczona na wysokość bioder. W modelu znanej sukienki artysta zupełnie pominął linię talii i pozwolił spłynąć kreacji swobodnie wzdłuż kobiecego ciała.

        Po zamknięciu sklepów wskutek wojny domowej, Balenciaga wyjechał do Paryża, gdzie jego projekty zostały przyjęte z ogromnym entuzjazmem. Swoje atelier w Paryżu otworzył w roku 1937. Jego pokazy i działalność szybko przyczyniły się do nadania mu miana rewolucjonisty. Jeszcze większy rozgłos zyskał po wojnie, kiedy lekkie zmiany w krojach i sylwetce przyczyniły się do powstania takich projektów jak: balloon jacket, cocoon coat czy sukienkę baby doll.

        W 1968 r. Balenciaga zdecydował się zamknąć markę. Aż do 1986 r. dom mody nie działał w ogóle, jednak dopiero w 1997 r.  nastąpił prawdziwy renesans. Wówczas na jej czele stanął młody projektant Nicholas Ghesquière. Nowy kreator zaproponował nieco inne projekty, bardziej świeże i lżejsze. Pomysły mistrza wykorzystywał z rozwagą. Po nim przyszedł czas na Alexandra Wanga, który doskonale potrafił wczuć się w styl Balenciagi. Od 2015 r. dyrektorem kreatywnym marki jest Demna Gvasalia, projektant gruzińskiego pochodzenia.

        Ogromny wkład projektanta w rysy dzisiejszej mody są nieocenione. Wprowadził innowacyjne rozwiązania, ubrał kobiety w to, w czym wcześniej się nie pokazywały. Dał im poczucie wyjątkowości. Dziś jego projekty są już łatwiej dostępne niż na samym początku. Pokazanie się na ulicy z wielkim napisem “Balenciaga” jest on top!